יום ראשון, 19 בספטמבר 2010

ריפליקציה של השיעור השני בתאריך 16.09.2010

השיעור של היום היה השיעור השני באימוני ההוראה,בשיעור הזה ציפיתי לשיעורה של שאדיה כמו השיעור הראשון.
בשיעור הזה נתנה שאדיה לתלמידיה בוחן קצר על הנושא"סוגי אנרגיה",בהתחלה היתה בעיה קטנה והיא שהתלמידים התנגדו לכך , כי זה בעצם המבחן הראשון שלהם בפיזיקה שהתקיים בשיעור השני שלהם.אבל שאדיה פטרה את הבעיה הזאת אשר עשתה להם חזרה קצרה וסיכום על מה שלמדו בשיעור הראשון,הדבר אשר הרגיע אותם.
 היא עשתה ניסיון לקשור את האנרגיה למציאות שלנו באמצעות דיון בדוגמאות  לתופעות אנרגיות שונות השקורות לסוגי אנרגיות שונות.
בזמן שהיתה מסבירה, האווירה בכיתה לא היתה כל כך בסדר,היה הרבה רעש,פלגן,פטפטה,לא כל התלמידים היו מקשיבים לה,למרות שעדיין לא עשו את הבוחן.
אחר כך שאדיה נתנה לתלמידיה לעשות את הבוחן,לפי דעתי הרעיון לתת בוחן כל כמה שיעורים הוא הדבר הנכון והטוב,כי בזה היא מרגילה אותם לכך מתחילת השנה וגם בודקת מה המצב של תלמידיה ואיפה הם נמצאים.
הטעות של שאדיה היא בעצם שהבוחן היה רק גרסה אחת לכל התלמידים,הדבר שגרם שמספר לא מעט מהתלמידים העתיק אחד מהשני ובסוף כולם קיבלו מאה.הדבר הזה לא מראה לנו שבאמת התלמידים מבינים את הנושא הזה,לכך אם אני הייתי במקומה אעשה שתי גרסאות של אותו בוחן ובזה התלמידים לא יעתיקו אחד מהשיני וגם בזה אני יכולה לדעת אם הם הבינו את הנושא או לא.לכן אני מקווה שבפעם השניה תתייחס לזה.
הדבר הטוב שעשתה שאדיה היא שבסוף הבוחן היא עברה שאלה אחרי שאלה,הדבר שמצא חן בעיני וגם בעיני התלמידים,כי בזה היא יצרה שיתוף התלמידים.ואני אתייחס לזה בעתיד גם בשיעורים שלי.
בהמשך היא עברה לנושא "גלגולי אנרגיה" התחילה את הנושא בשאלה:איך יכולים לשנות אנרגיה?.רק שתי תלמידות דנו אותה,לכן היא  התחילה להסביר לכולם,כמו שראיתי רק מספר קטן מהתלמידים הקשיבו לה(3 או 4 תלמידים) ושאר התלמידים היו עסוקים בדברים אחרים, היה הרבה רעש,היא בקשה מספר פעמים שקט כי רצתה להעביר חומר חדש אבל בלי תועלת,ובסוף היא התחילה להעביר מקומות, הדבר שעזר לה בהתחלה להפחית את הרעש אבל שוב חזר הרעש אולי בעוצמה ומידה גדולה יותר. כמו שראיתי ששאדיה העבירה חלק ממה שתכננה אותו אבל בקודי,היא השתדלה להספיק את החומר אבל לא הצליחה בסוף היא נתנה להפ דפ עבודה שצריך להגיש אותו אחרי החג,והחומר שתכננה להספיק אותו בשיעור הזה ולא הספיקה בגללם ביקשה מהם לקרוא אותו מהספר.
הרגשתי הכללית במהלך השיעור שצפיתי בו לא היה כל כך בסדר,כי פשוט לא הרגשתי נוח,בגלל האווירה שהיתה בכיתה, הרבה רעש,פלגן ,פטפטה. לפי דעתי השיעור הראשון היה יותר טוב כי היה פחות רעש.לפי דעתי צריך שהמורה יהיה קשוח אבל לא רע,צריך שהתלמידים יידעו שאנחנו באים ללמד אותם ולא לבזבז את הזמן שלנו ושלהם.

2 תגובות:

  1. יש שיפור ברפלקציה שלך הפעם, למרות שגם הרפלקציה הקודמת הייתה טובה. השיפור ברפלקציה זו מתבטא בכך שהפעם התחלת להביע את דעתך על מה שמתרחש כן להציע דברים לשיפור. זה יפה מאד. כך את מערבת את עצמך באופן אקטיבי בשיעור ולומדת.
    אני סבור שהטיפול בבעיות המשמעת בכיתה הוא אכן אחד הדברים החשובים ואתן צריכות להקדיש לו ביחד זמן ולטפל בו. אולי אחד הפעולות שכדאי לעשות אחרי החג הוא לעשות מעין חלוקה ביניכן - אחת מכן תטפל בתלמידים מפריעים ותעשה אתם שיחות או תיתן להם מטלות כלשהן בעוד השניה תלמד. אפשרות נוספת היא לקיים עבודה בקבוצות של תלמידים ומאחר שאתן שתי מורות, תוכלו לעשות זאת. מכל מקום, אנא הקדישו מאמץ לפתרון בעיות המשמעת מוקדם ככל האפשר מיד לאחר החזרה מחופשת הסוכות. רצוי לגשת לכך באופן חיובי ככל האפשר.

    חופשה נעימה והמשך מוצלח

    בברכה

    יורם

    השבמחק
  2. תאסנים שלום,
    לדעתי התלמידים לא קבלו מאה בבוחן בגלל שהם העתיקו. החומר היה ברור להם במהלך השיעור והדיון הרגשתי זאת וזה היה בולט שהחומר מובן.
    אני לא ראיתי אותם מעתיקים אבל ייתכן שאחד או שנאים העתיקו. כי במהלך הבוחן הם פנו אלי לעזרה והסברתי זה אומר שהם התאמצו להבין ולפתור.
    אבל חבל שבזמן שראית אותם מעתקים לא הערת להם או אמרת לי כדי לעצור אותם.
    בקשר לרעש שאת מתארת זה לא היה עד כדי כך שאת מתארת נכון שהיו פטפוטים אבל לא הייתה מסיבה. לא היה עד כדי כך בלגאן. היו כ 4 תלמידים מפטפטים העברתי אותם מקומות אבל זה ממש לא בלגאן.
    התלמידים היו מעוניינים בשיעור והם כל הזמן שאלו שאלות שהיו מעניינות ולא היו במערך שלי וזה גם לקח חלק מהזמן ומבחינת החומר אנחנו בסדר!
    הקבוצה מכילה הרבה תלמידים שיש להם מטובציה ללמוד הם שונים מהקבוצה של שנה שעברה הם יותר טובים.זה מה שהיה ברור לי כבר מהשיעור הראשון וגם מהרושם שקבלתי בישיבה הפדגוגית בבית הספר.
    בכל אופן כל אחד רואה מהצד שלו

    השבמחק